روفرشی ترک کشدار 12متری موجب ذوب شدن یخ ها در قطب شمال شد

در حالی که بیشتر روفرشی ترک کشدار 12متری عتیقه بر اساس یک منطقه یا کارخانه خاص طبقه‌بندی می‌شوند، محققان قدمت هر  رو فرشی چینی خاص را به امپراتور حاکم آن زمان نسبت می‌دهند.

در آذربایجان انواع قالی و قالی مانند ابریشم، پشم، نخ طلا و نقره، روفرشی ترک کشدار 12متری بدون پرز، گلیم، سماق، زیلی، ورنی، مروفرشی ترک کشدار 12متریی و خورجون ساخته می‌شود.

در سال 2010 هنر سنتی قالی بافی آذربایجان به فهرست نمایندگی میراث فرهنگی ناملموس بشریت یونسکو اضافه شد.  برخلاف اکثر روش‌های تولید روفرشی ترک کشدار 12متری عتیقه، روفرشی ترک کشدار 12متری‌های چینی اولیه تقریباً منحصراً برای مصرف داخلی بافته می‌شدند.

روفرشی

چین سابقه طولانی در صادرات کالاهای سنتی دارد. با این حال، تا نیمه اول قرن نوزدهم بود که چینی ها شروع به صادرات روفرشی ترک کشدار 12متری های خود کردند.

پس از تماس با تأثیرات غربی، تغییر بزرگی در تولید رخ داد: کارخانه های چینی شروع به تولید روفرشی ترک کشدار 12متری های هنری دکو با تجاری کردند.نگاه و نقطه قیمت صنعت نساجی چین با قدمت چند صد ساله غنی از تاریخ است.

اولین نمونه های باقی مانده از این هنر در زمان Ch’ung Chen ، آخرین امپراتور سلسله چن تولید شد. قالی بافی ممکن است در قرن یازدهم با آمدن اولین فاتحان مسلمان، غزنویان و غوری ها  از غرب وارد این منطقه شده باشد.

با اطمینان بیشتر می توان آن را در آغاز سلسله مغول در اوایل قرن شانزدهم جستجو کرد، زمانی که آخرین جانشین تیمور، بابر، حکومت خود را از کابل تا هند گسترش داد و امپراتوری مغول را تأسیس کرد.

صنعتگران هندی تحت حمایت مغول ها، فنون و طرح های ایرانی را به کار گرفتند. روفرشی ترک کشدار 12متری های بافته شده در پنجاب از نقوش و سبک های تزئینی موجود در معماری مغول استفاده می کردند.